Ursula Dütschler werd in Thun (Zwitserland) geboren en kreeg op vijfjarige leeftijd haar eerste klavecimbel lessen. Zij studeerde op het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en bij Kenneth Gilbert aan het Mozarteum in Salzburg. In 1990 volgde een studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten.
Ursula Dütschler won verschillende concours, waaronder het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs (1989) en het Internationale Erwin Bodky Concours voor fortepiano in Boston (1991).
Haar omvangrijke discografie bij Claves Records bevat naast kamermuzikale uitvoeringen opnamen met solowerken van Bach, Balbastre, Byrd, Scarlatti en Beethoven. Behalve voor Claves Records maakte zij ook opnames voor de labels Auvidis, BMG Classics, Brilliant Classics, Camerata Tokyo, Musicaomia en Aliud Records, waaronder haar CD met Raymond Honing met arrangementen van Beethoven voor de 8-kleppenfluit en fortepiano haar nieuwste CD met de sonatines van Dussek uit bij Brilliant Classics.
Voor haar interpretatie van de Toccatas van J.S. Bach schreef Geoffrey Crankshaw of Musical Opinion [UK] enthousiast: “Dütschler’s uitvoering van de Toccatas in de Wigmore Hall was eenvoudigweg een openbaring … zij is een uitzonderlijke muzikante die een uitstekende techniek beheerst, waarbij ze zich volledig ten dienste stelt van de muziek.”
Op beide instrumenten heeft Ursula Dütschler een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld en is ze op verschillende podia en festivals te horen, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles en in duo combinaties met muzikale partners zoals Raymond Honing, traverso, de sopranen Irene Maessen, Francine van der Heijden en Wendy Roobol en Bernadette Verhagen, altviool en Tal Canetti, cello.
In 2005 kwam Ursula Dütschler voor het eerst in aanraking met de muziek en de Movements van
G. I. Gurdjieff. Sindsdien volgt ze seminaars bij Wim van Dullemen en begeleidt ze Movements seminaars op de piano in Nederland en Duitsland